Buvindustrijas Gada Balva > Blogs > Būvniecības ceļamkrāns

Būvniecības ceļamkrāns

Mūsdienās visos nopietna izmēra būvlaukumos ir iespējams redzēt šīs ierīces, kuras paredzētas smagu kravu pārvietošanai vai kāda cita smaga darba veikšanai. Pēc definīcijas ceļamkrāns ir mašīna, kura sastāv no spēcīgas un stabilas konstrukcijas, kā arī celšanai izmanto vinčas, trošu vadus vai arī ķēdes un trīša mehānismu. Ceļamkrānu var izmantot, lai paceltu vai noceltu dažādus objektus un pārvietotu tos horizontālā virzienā. Ceļamkrāni izmanto vienu vai vairākus mehānismus, ar kuru palīdzību tiek radīts spēks, kas var pacelt daudz lielākus un smagākus objektus. Šīs mašīnas pārsvarā tiek izmantotas transportēšanas nozarē (iekraujot un izkraujot pārvadātās kravas), celtniecības nozarē (celtniecības materiālu pārvietošanai) un rūpniecībā (smagā ekipējuma salikšanai).

Pirmos mehāniskos ceļamkrānus izveidoja Senās Grieķijas inženieri un tie tika darbināti vai nu ar cilvēku vai kādu spēcīgu dzīvnieku palīdzību. Šos ceļamkrānus izmantoja, lai būtu vieglāk uzcelt augstas būves. Vēlāk tika izveidoti vēl lielāki ceļamkrāni, kuri varēja pacelt vēl smagākas kravas, izmantojot mehānisko skrejceļu, kuru darbināja vairāki cilvēki. Viduslaikos tika ieviesti ostu ceļamkrāni, lai pārvietotu kravas un palīdzētu kuģu celtniecībā. Daudzi no šiem ostu ceļamkrāniem tika iebūvēti torņos vai citās ēkās, lai tie būtu daudz stabilāki. Pirmie ceļamkrāni bija veidoti no koka un virvēm, bet vēlāk, pēc industriālās revolūcijas, tos sāka veidot no tādiem materiāliem kā čuguna, tērauda un dzelzs.

Vairāku gadsimtu garumā ceļamkrānu jaudu gādāja cilvēku vai dzīvnieku fizisks darbs, lai gan bija arī ceļamkrāni, kas izmantoja ūdens un vējdzirnavu gādāto spēku. Pirmais ”mehāniskais” ceļamkrānu spēks tika iegūts ar tvaika dzinēju palīdzību 18. vai 19 gadsimtā. Šādus ceļamkrānus izmantoja līdz pat 20. gadsimta beigām. Mūsdienu ceļamkrāni izmanto iekšdedzes vai elektriskos dzinējus un vairākas hidrauliskās iekārtas, lai varētu iegūt daudz lielāku celtspēju, kā tas bija iespējams jebkad agrāk. Neskatoties uz tehnoloģiju attīstību, vēl joprojām tiek izmantoti dažādi, ar cilvēka spēku darbināmi ceļamkrāni ekonomisko apsvērumu dēļ.

Ceļamkrānu veidi ir visdažādākie, jo tie parasti tiek izgatavoti un pielāgoti kādam specifiskam uzdevumam. To izmēri ir no vismazākajiem celtņiem, kurus izmanto darbnīcās, līdz lielajiem vairākstāvu ceļamkrāniem, kuri tiek izmantoti augstceltņu veidošanai. Debesskrāpju un citu augstceltņu būvēšanā tiek izmantoti arī mini ceļamkrāni, jo tie var tik izvietoti vietās, kur lielais būvniecības ceļamkrāns nevar piekļūt. Pēdējais ceļamkrānu veids ir peldošie ceļamkrāni, kurus izmanto naftas ieguves platformu celtniecībā, vai arī ,lai no jūras dzelmes paceltu kuģu vrakus vai citus objektus. Ir arī pietiekami daudz citas kravu celšanas ierīces, kuras pilnībā neatbilst ceļamkrāna definīcijai, bet viņas ir zināmas, kā konkrēta veida ceļamkrāni. Bez šīm ierīcēm nav iedomājama mūsdienu celtniecības nozare vai jebkura cita industrija, kurā nepieciešams pārvietot smagus objektus.

Līdzīgi raksti

Comment